Bounce Rate ( Hemen Çıkma Oranı) Nnedir
Merhaba değerli okurlarımız. bu yazımızda sizlere
Google
metriklerinden olan bir terimden bahsetmek istiyoruz.
Bounce rate (hemen çıkma oranı )
İşte bu önemli konuda bir kaç şeyde biz yazmak istedik.
Sözü fazla uzatmadan konuya geçelim .
bounce rate (hemen çıkma oranı) nedir
Hemen Çıkma Oranı (Bounce Rate), web sitenize gelen ziyaretçilerin, ana sayfa haricinde başka bir sayfayı ziyaret etmeden siteden ayrılma yüzdesini gösteren bir metriktir.
Bu metrik, web siteleri için oldukça önemlidir; çünkü hem web sitenizin bazı sayfalarınızdaki fark etmediğiniz problemleri gösterir, hem de ziyaretçilerin davranışları hakkında önemli bilgiler sunar.
kısaca: “Bir kullanıcı web sitenize herhangi bir trafik kanalı vasıtasıyla belirli bir sayfadan giriş yapar ve herhangi bir etkileşimde bulunmadan sayfadan ayrılır, bu durumda hemen çıkma durumu gerçekleşir.” işte bu duruma hemen çıkma metriği ismini verebiliriz.
Ancak o kadar önemli bir konu ki bu derinlere inip detaylı bir şekilde incelemek (analiz etmek gerekecektir.
bounce rate (hemen çıkma oranı) hesaplama
Hemen çıkma oranı üç farklı teknik kullanılarak hesaplanır, şimdi bu üç tekniği ele alalım.
- Sayfa seviyesindeki hemen çıkma oranı: Belirli bir tarih aralığında, bir sayfadaki toplam hemen çıkış sayısı, sayfadaki toplam giriş sayısına (ilk sayfagösterimi isabetine) bölünür.
- Site seviyesindeki hemen çıkma oranı: Belirli bir tarih aralığında, web sitesindeki tüm sayfalardaki toplam hemen çıkış sayısı, web sitesindeki tüm sayfalardaki toplam giriş sayısına bölünür.?
- Segmentlenmiş Hemen Çıkma Oranı: Belirli bir tarih aralığında, web sitesinin belirli bir segmentteki (örneğin aynı kategorideki sayfalar) sayfalardaki toplam hemen çıkma sayısı, aynı segmentteki sayfaların toplam giriş sayısına bölünür.
Kısaca şöyle ifade etmek gerekirse:
ana sayfanıza girip başka bir işlem yapmadan ayrılan kullanıcı o oturum için %100 hemen çıkma oranı oluşturur. Eğer kullanıcı çıkış yapmadan bir başka sayfaya geçerse, bu oturumun hemen çıkma oranı %0 olarak gerçekleşir.
Hemen çıkma oranı nasıl düşünmeliyim?
Hemen çıkma oranını düşüren şey yalnızca ikinci bir sayfayı ziyaret etmek değildir. Bir kullanıcı ikinci bir sayfayı ziyaret etmeden de oldukça düşük oranlar oluşturabilir. Google Analytics aracılığıyla belirlenmiş olan etkinlikler (events) ile kullanıcı hareketleri tanımlanabilir ve kullanıcılar bu etkinlikleri gerçekleştirdiklerinde, kullanıcı ikinci bir sayfayı ziyaret etmemiş olsa bile hemen çıkma oranı düşük olacaktır.
örneğin; bir sayfaya yerleştirdiğiniz bir video varsa ve video oynatmayı bir etkinlik olarak belirlediyseniz Google Analytics bunu bir etkileşim olarak kabul eder ve kullanıcı başka bir sayfaya girmeden de %0 hemen çıkma oranı oluşturabilir. Bu orana gerçekten ulaşabilmek için Google Analytics üzerinde etkinlikler ve etkileşimlerle ilgili gerekli düzenlemeleri yapmış olmanız gerekir.
“A sitesinin hemen çıkma oranı %43, B sitesinin hemen çıkma oranı da %57’dir, bu nedenle A sitesi daha iyi performans gösterir.” söylemi her zaman doğru olmayabilir, B sitesinde yeterli düzeyde Google Analytics etkinliği ayarlanmamış olabilir.
Ayarlama yapıldığında belki de B sitesinin daha iyi performans gösterdiğini söylemek mümkün olabilir. Ayrıca tasarım ve fonksiyonalite de sitenin hemen çıkma oranlarını doğrudan etkileyebilir. Google bu konuda şöyle bir yorum yapıyor: “blog gibi tek sayfalık bir siteniz varsa veya tek sayfalık oturumların olağan sayılacağı başka tür içerikler sunuyorsanız hemen çıkma oranının yüksek olması son derece normaldir.”
Hemen çıkma oranı ve trafik ilişkisi
Hemen çıkma oranın düşük ve ya yüksek olmasında organik trafiklerin büyük bir etkisi vardır.
Bu yüzdende trafiğinizi artırmak için kaliteli seo çalışmaları yapmanız gerekecektir.
Ancak burada endişe etmenizi gerektirecek bir durum söz konusu değildir.
Google hemen çıkma oranı metriklerini algoritması içerisinde değerlendirmez ve bu bağlamda web sitelerini bir sıralamaya tabi tutmaz.
Hemen çıkma oranını nasıl analiz edebilirim 3>
Eğer
Google Analytics
hesabınıza baktığınızda hemen çıkma oranını %60 ve üzeri görüyorsanız, ya bir şeyler yanlış gidiyordur ya da hedeflediğiniz başka şeyler vardır.
Ancak beklediğiniz gibi oranlar tutturamıyorsanız, bazı şeyleri yanlış yapıyor olabilirsiniz. Bu açıdan analiz etmeniz gereken bazı alanlardan bahsedelim.- Tarih Aralığı: Google Analytics ile sayfalarınızı ve site genelini baz alarak belirli tarihlerdeki hemen çıkma oranlarına göz atın. Yüksek oranların gerçekleştiği tarihlerdeki içerik veya tasarım değişiklikleri, reklam veya sosyal medya kampanyaları dikkat çekiyor mu?
- Sektör Karşılaştırması: Google Analytics’te “Kitle -> Karşılaştırma -> Kanallar” bölümünde sektörel karşılaştırma yapın. Aşağıdaki örnekte incelenen Web sitesinin organik trafikteki hemen çıkma oranı %85,04 iken, sektör ortalaması %60,06 olarak gerçekleşmiş. Yani Web sitesi, sektördeki sitelerin ortalamasının çok uzağında kalmış. Sadece organik trafikte değil, sosyal medyada, doğrudan girişte, link trafiğinde ve ödemeli aramada da sektörün gerisinde olduğunu görüyoruz.
Bazen arama motorlarında, birden fazla anlama sahip terimler için sıralamaya girmiş sayfalarla karşılaşabilirsiniz. Kullanıcılar yaptıkları arama sonucunda kelimenin eş anlamlısıyla ilgili olan bir sayfaya girdiğinde doğal olarak hemen çıkış yapacak ve doğru sayfayı bulmaya çalışacaktır.
Web sitenizdeki sayfalar da bu dertten muzdarip olabilirler. Hedef anahtar kelimelerinizin ne tür sonuçları ürettiğini görmek için anahtar kelime ve rekabet araştırması yaparak sayfalarınızın doğru arama terimlerinde çıktığından emin olmalısınız.
Eğer eş anlamlı kelimelerle sıralamaya giren sayfaları tespit ederseniz:
- Anahtar kelimeleri tamamiyle değiştirmeniz gerekebilir.
- Sayfayı arama motorundan kaldırmayı deneyebilirsiniz.
- Sayfa başlığı ve sayfa açıklamasını eş anlamlı kelime içermeyecek şekilde revize edebilirsiniz.
Web Sitenizdeki Etkileşimi Artırmak
Şimdiye kadar neyin yanlış gittiği konusunda fikir sahibi olabildiyseniz, bounce rate ile ilgili gelişme kaydetmek için siteniz üzerinde aşağıdaki geliştirmeleri yapmanız gerekebilir:
- Tasarım ve kullanıcı deneyimi iyileştirmeleri yapmaya çalışın.
- Dönüşüm oranı optimizasyonu için hedef kullanıcı hareketlerini gözden geçirin.
- Harekete geçirici mesajların geliştirilmesi için içerik çalışması yapın.
- Daha iyi içerikler hazırlamak için gerekirse metin yazarlarıyla çalışın.
- Mükemmel içerikler oluşturmak için planlama yapın.
- Kullanıcıları cezbedecek özel teklifler hazırlayın ve bunları kullanıcılarınıza gösterin.
- Sayfa yükleme süresini hızlandırın.
- Ücretli reklamcılık için hedeflemenizi iyileştirin, gerekirse bütçe ayarlaması yapın.
- SEO
için
Anahtar Kelime
hedeflemenizi yeniden değerlendirin. - Açılış sayfası mesajlarının hedeflenen arama terimleriyle eşleştiğinden emin olun.
- Web sitenizdeki hedeflerle örtüşüyorsa, ziyaretçilerinizi yönlendirebilmek için canlı sohbet uygulaması kullanın.
- Düşük geri dönüşlü pazarlama kanallarına daha fazla odaklanın.
- Web sitenizdeki yüksek hemen çıkma oranına sahip sayfaları kaldırın veya yeniden planlayın.
- Belirli etkinlikleri “etkileşim” hedefi olarak oluşturun. Böylece, Google Analytics’te bir video oynatma, harici linklere tıklama gibi hareketler, kullanıcının ikinci bir sayfayı ziyaret etmemiş olsa bile hemen çıkma oranını etkilemediğini anlamanızı sağlar.
Sonuç
Hemen çıkma oranını doğru bir şekilde analiz etmek ve doğru planlamalar yapmak işinizi kolaylaştıracak ve kulanıcı deneyiminizi artıracaktır.
Bu da doğru seo optimizasyonu için size geri dönüş sağlayacaktır.
Hemen çıkma oranı ile ilgili tüm merak edilen ve bilinmesi gerekenleri bu yazımızda yazmak istedik.
Soru ve sorunlarınızı yazımızın altında yer alan yorum kısmından bize ulaştırabilirsiniz.
İyi bloglamalar herkese.